Over onze school


ONZE VISIE

​In basisschool ‘t Minnepoortje dromen wij met de ogen open en staan wij met de voeten op de grond. Onze visie is geen luchtkasteel, het is meer dan een te doorprikken ballon. Onze visie is geen volledige werkelijkheid. Wij houden ruimte om te blijven dromen. Deze visie is wel reëel en haalbaar. Wij willen doen wat we zeggen en zeggen wat we doen.


Als team creëerden we deze visuele voorstelling.  We zien de tijd in onze basisschool als een ballonvaart.  Dat wat we in het verleden al ontwikkeld hebben gooien we niet overboord. We behouden het goede en richten onze blik op de toekomst. Onze betrachting als school is onze leerlingen voor te bereiden op het zich kunnen handhaven in onze grote en eigentijdse wereld.  In het nu en in de toekomst staat het kind bij ons centraal.  Wij richten ons niet op één onderdeel. Wij gaan uit van het totaal. Elk onderdeel krijgt wel afzonderlijke aandacht en samen vormt deze visie onze totale school.

Het vuur zien wij als een bevlogen leerkracht die een houding van passie en bezieling uitstraalt. Ook de betrokkenheid van de leerling zien we als een basisvoorwaarde voor een behouden vlucht. Is die betrokkenheid er niet, dan zullen onze leerlingen de schoonheid van de ons omringende wereld niet kunnen ervaren en uiten.  Natuurlijk vertrekt ieder kind op avontuur met een eigen rugzakje vol tools, talenten en interesses die het reeds eerder verworven heeft. Als coach en begeleider houden we rekening met de tools en talenten die de leerlingen al hebben. We nemen deze als uitgangspunt om talenten verder te ontplooien. Op die manier komt het rugzakje van onze leerlingen steeds voller te zitten met waardevolle en betekenisvolle kennis, attitudes en vaardigheden. We bouwden immers voort op wat reeds in hun rugzakje aanwezig was.

De vlaggen die aan onze ballon meevliegen willen we bij onze vlucht kenbaar maken aan de buitenwereld. Onze eigenheid dragen we hoog in het vaandel. Net zoals ons kompas dat we steeds mee moeten nemen op onze tochten met de luchtballon. Dit kompas zal ons op elke vlucht vergezellen.  

De zandzakjes die aan onze mand vasthangen zorgen voor twee zaken. Allereerst  zorgen de zakjes ervoor dat onze luchtballon zijn koers blijft houden. Ze zorgen ervoor dat we niet in het wilde weg zomaar iets doen, maar zorgen voor doelgericht, planmatig handelen waarbij evaluatie en een vaste plaats krijgt.  Daarnaast zorgen deze zakjes er ook voor dat we regelmatig eens kunnen landen. Tijdens deze landing laten we invloeden van buitenaf toe om zo onze werking bij te schaven.

Het weerstation dat beneden op ons wacht is onze baken voor een veilige vlucht. Het geeft  ons richting, zorgt ervoor dat we op geregelde tijden terugblikken en bijsturen waar nodig. Dit weerstation wordt gevormd door het leerplan, het ontwikkelingsplan en evaluatie- en observatiedocumenten.

Onze vluchten met de luchtballon kunnen zowel in de zon als in het onweer plaatsvinden. De zon die schijnt zorgt voor een behouden vlucht. Zaken die zorgen voor een behouden vlucht zijn een positief leerklimaat, een veilige leeromgeving, de zichtbaarheid op school, de visie en een professioneel schoolteam. Jammer genoeg zijn er ook enkele bedreigingen waar we rekening mee dienen te houden. Deze vormen het onweer dat we kunnen tegenkomen.

​De windturbines kenmerken ons dorpje Assent. De molens geven extra impulsen en snelheid, zodat we goede en verre vluchten kunnen ondernemen.

ttttt

tttt


ONS GEDREVEN TEAM

Kleuterschool

Ariane Vankelecom

Juf van de onthaalklas en 1e kleuterklas

Melissa Maes

Juf van de 2e kleuterklas

Hilde Gilis

Juf van de 3e kleuterklas

Kelly Vangossum

Ondersteuning kleuterschool

Elke Bonroy

Kinderverzorgster

Shanah Collaerts

Kinderverzorgster

Lagere school

Kim Biesemans

Juf van het eerste leerjaar

Sofie Suttels

Juf van het eerste leerjaar

Rina Vanbets

Juf van het tweede leerjaar

Jasper Janssens

Meester van het derde leerjaar

Jente Vancamp

Meester van het vierde leerjaar

Leen Vanderzijpen

Juf van het vijfde leerjaar

Kenneth Valgaerts

Meester van het zesde leerjaar en aanvangsbegeleider

Ils Hye

Juf van het zesde leerjaar

Julie Struys

Turnleerkracht

Zorg

Veerle Vandenbosch

Zorgcoördinator

Leen Swinnen

Gezins- en kindercoach

Directie & administratie

Tom Vanderbiesen

Directeur

Melissa De Cooman

Administratief medewerker